Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
Enfin en France !
Publicité
Archives
Newsletter
Enfin en France !
Visiteurs
Depuis la création 34 876
22 juin 2007

Marianne et Le France

Marie, Marie-Anne, Marjan, Marianne, Mieanke, Maske... mijn roepnamen.

Ik heet officieus Marie-Anne, officieel is het Marie. Helaas is mijn vader vergeten te vermelden bij mijn geboorte-aangifte dat er tussen Marie en Anne een "trâit-d'union" moest staan. Dit foutje kwam ik pas te weten bij een eerste aanvraag van officiële papieren op het gemeentehuis. Helaas twaalf jaar te laat, niemand had dit eerder opgemerkt. Dus laten we het maar zo nietwaar.

Marianne, zo schrijft men mijn naam meestal. "Marie-streepje-Anne" is te moeilijk en te lastig denk ik.

Marianne :

"Een Franser symbool is moeilijk te vinden: sinds de Franse Revolutie verpersoonlijkt de fictieve maar toch alomtegenwoordige Marianne als geen ander de Republiek en de Vrijheid. Euromunten, stadhuizen, postzegels, justitiepaleizen, schilderijen... alle dragen ze haar beeltenis. Marianne is Frankrijk, Frankrijk is Marianne. Geboren in het heetst van de strijd tijdens de Revolutie draagt ze meestal een frygische muts, een ander vrijheidssymbool van de Revolutie. Ook de weelderige boezem ontbreekt zelden of nooit.

Waar haar naam vandaan komt of waarom er nu precies een vrouw model stond voor la République, is niet meteen duidelijk. Feit is dat Marianne door de opeenvolgende regimes afwisselend verguisd en opgehemeld werd. Wanneer ze officieel in ongenade viel, werd ze echter steevast opgevist door de oppositie zoals in de periode van het Tweede Keizerrijk (1852-1870, Napoleon III). Ondertussen is Marianne weer helemaal terug in Frankrijk. In de jaren 70 begint ze zowaar een zeer grote gelijkenis te vertonen met collega-icoon Brigitte Bardot: beeldhouwer Aslan (pseudoniem voor Alain Gourdon) ontwerpt een buste met BB als muze. Daarna is het hek van de dam: ook Mireille Mathieu, Catherine Deneuve, Sophie Marceau of recenter nog Laetitia Casta worden vereeuwigd als Marianne. En Marianne zelf... die is na meer dan 200 jaar nog altijd springlevend en net als de leuze Liberté - Egalité - Fraternité ingebakken in het moderne Frankrijk."

Héhé, ben ik even beroemd nietwaar...

Een ander frans symbool. "Le France"


Fin de Charner's story
Uploaded by dgasse

Met het liedje van Michel Sardou erbij, voor mij even een moment om te grienen.


Le france (voie de Sardou)
Uploaded by phgabin

Publicité
Publicité
Commentaires
Publicité