Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
Enfin en France !
Publicité
Archives
Newsletter
Enfin en France !
Visiteurs
Depuis la création 34 884
15 décembre 2008

Waar klagen jullie over ??????

VRT-Nieuws, vandaag, 19 uur.

Verschillende delen van Vlaanderen zaten vandaag zonder drinkwater. Alsof de nieuwsmensen niets beters hadden te brengen als openingsitem.

De commentaren tijdens de verschillende interviews :

-         ik kan mijn toilet niet doorspoelen met 2 zakjes water

-         hoe ga ik koken zonder water

-         wij kunnen ons niet wassen vandaag

Niet één enkele keer heb ik gehoord : ik krijg niet genoeg te drinken vandaag.

Wat een paniek! … om 1 dagje zonder drinkwater

Het rampenplan gaat in werking, de civiele bescherming deelt waterzakjes uit, de mensen hollen naar de supermarkt om flessenwater, de WC’s geraken verstopt…

Een groot deel van de vlamingen maakt vandaag chocomelk en eet frietjes… bij gebrek aan drinkwater. Doen we dat anders nooit misschien ?

Want wist je wel dat in Afrika iedere 8 seconden een kind sterft als gevolg van langdurig watertekort?

Dat kind kan niet eventjes naar de supermarkt om de hoek hollen want er is helemaal geen in de buurt en zijn papa en mama hebben er niet eens het geld voor.

Denk je daar wel eens aan, paniekerige vlaming, als je lekker ligt te ontspannen in een bad vol met drinkwater? Denk je daar ook even over na als je je auto een wekelijkse schoonmaakbeurt geeft met drinkwater? Sta je er daar bij stil als je ’s zomers een paar kubieken liters drinkwater verspild aan het sproeien van je dierbare gazonnetje?

Natuurlijk zul je mij een gepast antwoord bezorgen! We betalen duur voor dat drinkwater. Dus het MOET vandaag uit de kraan komen.

Jawel, maar hebben we dat niet zelf zo in de hand gewerkt? Jarenlang hebben zware metalen ons water vervuild. Oh, daar zijn zuiveringsinstallaties voor gebouwd nietwaar. Hadden we beter omgegaan met ons water, waren die helemaal niet nodig. En was de kostprijs van ons drinkwater niet zo hoog geweest.

Denk dus eerst even na voor je gaat zeiken over één dagje zonder drinkwater !

Publicité
Publicité
Commentaires
M
daar hebben jullie in België meer dan genoeg van !Trouwens, mijn ouders in België waren één van de eerste om regenwater te gaan recupereren.<br /> <br /> Hier is het meestal wel anders gesteld. 9 van de 12 maanden is het poederdroog. Wij gebruiken water afkomstig van een natuurlijke bron die sterk afhankelijk is van het gehalte regenwater. Daarom dat wij heel spaarzaam (moeten) zijn met de druppeltjes die uit de kraan komen.<br /> <br /> Heel interessant zo een systeem. Maar hoe ga dat verwezenlijken als je tuin bestaat uit 80% rots?<br /> De grote, gekende, middelen gebruiken ? :-) <br /> (Hendrik gebruikt die dingen wel liever in de Mosquito)<br /> Citernes boven de grond... daar kun je met veel geluk een vergunning voor krijgen.<br /> Karel zoekt trouwens al sinds jaar en dag naar een oplossing voor zijn drinkwaterprobleem.<br /> Want die moet voor het grootste deel van het jaar<br /> stellen ZONDER drinkwater vermits zijn eigen bron droog valt.<br /> <br /> Als ge hier eens voorbijkomt, trakteer ik je op een lekker glaasje BRON-water (als er nog is tenminste). En anders zult ge tevreden moeten zijn met een lekker gegist druivensapje.
P
Humm... <br /> <br /> Mijn wc spoel ik door met regenwater. Mijn wasmachine draait op regenwater. Mijn gazon sproei ik met regenwater en mijn auto was ik er ook mee. <br /> <br /> Ik bespaar daarmee 50% van het waterverbruik van een doorsnee gezin. De regenwaterinstallatie heeft me flink wat tijd gekost en centen ook, en is vooral uit idealistische overwegingen gezet en niet uit economische. Ook ik vind dat drinkwater een te kostbaar iets is om te verspillen.<br /> <br /> Maar Maske en andere commentators: tenzij er bij jullie ook al regenwater uit de kraan komt, vind ik dat je niet zo fel van leer mag trekken om anderen te bekritiseren, zoniet ben je gene haar beter. Eerst voor eigen dorpel vegen. Of beter een grote put in je hof graven, er een citerne insteken en aan regenwaterrecuperatie doen.
D
Awel, ik treed je volledig bij. Ik had net dezelfde reactie's toen ik het op het nieuws zag.<br /> <br /> ... arm vlaanderen....<br /> <br /> Trouwens mijn nieuwe auto (mei 2008) moet nog steeds zijn eerste poetsbeurt krijgen :-) Het heeft toch geen zin die te wassen wanneer je enkele malen per maand in de ardennen zit <br /> <br /> Groetjes<br /> <br /> Dagobert
Publicité